Par to, ka kabatas nauda bērniem jādod, šaubu nav. Bet līdzko nonākam pie praktiskām darbībām, rodas kaudze jautājumu – kad sākt, cik dot, kā iemācīt neiztērēt visu niekos, vai ieviest kādus ierobežojumus, kam nauda tērējama utt. Atbildes uz daļu no jautājumiem apkopotas šajā rakstā.
Ir daudz un dažādi viedokļi:
Taisnība droši vien ir katram no šiem
viedokļiem, bet no savas pieredzes varam teikt, ka labākais laiks ir tieši vasarā pirms
skolas gaitu uzsākšanas.
Ja esi bijis tālredzīgs un savam sākumskolēnam esi paspējis iedot pirmo kabatas naudu vasarā, varam tevi uzslavēt! Taču, ja vasara aizritējusi trauksmainos piedzīvojumos un rūpes par skolas gaitu uzsākšanu atliktas uz augusta nogali, vēlamies tevi atbalstīt un iedrošināt jau šonedēļ atrast mierīgu vietu un brīvu laiku nelielai sarunai par kabatas naudu.
Skolas gaitu sākums ir lielisks brīdis, lai uzsāktu arī kabatas
naudas došanas/ saņemšanas/ pārvaldīšanas pieredzi! Sarunas laikā vienojieties
par kabatas naudas lielumu, izmaksas biežumu kā arī noteikti pārrunājiet,
kādiem pirkumiem šo naudu būtu prātīgi tērēt, bet kādiem – noteikti nē (sīkāk –
3. punktā)
Tas, protams, atkarīgs no ģimenes
iespējām. Pat ja tev šķiet, ka šādu iespēju nav vispār, sava un regulāra
kabatas nauda bērnam būs nozīmīga nākotnes ieradumu veidošanā. Kaut vai daži
desmiti centi nedēļā, tā tomēr būs bērna personīgā kabatas nauda!
Summai
nav tik izšķiroša nozīme kā faktam, ka nauda tiek dota un bērns pats izlemj, kā
ar to rīkoties.
Drīzāk pārlieku liels kabatas naudas
daudzums var nodarīt ļaunumu, jo bērns neapzināsies naudas vērtību un neizjutīs
vajadzību izdarīt izvēles starp pirkumiem, plānot tēriņus un atlikt
uzkrājumiem.
Aptaujājot vecākus, kuriem ir pieredze
kabatas naudas došanā, secinām, ka summas svārstās no 20 līdz 50 eiro mēnesī.
Jo vecāks bērns, jo retāk var dot kabatas naudu. Ja plāno dot kabatas naudu sākumskolēnam,
ieteicamais tās izsniegšanas periods ir reizi nedēļā.
Pēc 3-5 gadiem, kad būsi pārliecinājies,
ka bērns tiešām prot apieties ar savu naudu, kabatas naudas izsniegšanas
intervālu var palielināt uz reizi mēnesī.
Bērns, ticis pie kabatas naudas,
visbiežāk steigs visu iztērēt našķos vai sīkās mantiņās, kas pirmās „iekritīs
viņam acīs”. Tādēļ pirms dot kabatas naudu, svarīgi ir
mierīgos
apstākļos (mājās nevis tirdzniecības centra vidū) noskaidrot, ko bērns plāno
par šo naudu iegādāties.
Skaļi izteiktas vēlmes radīs bērnā
vizuālu sasaisti ar konkrēto lietu un veikalā viņam būs mazāka iespēja apjukt „negaidītu
piedāvājumu” sortimentā. Lieti noderēs iknedēļas pirkumu plānošana,
kuras laikā mudini savu sākumskolēnu sagatavot nedēļas pirkumu sarakstu, ko
viņš vēlas iegādāties par savu kabatas naudu. Periodiski pārrunājiet, kā viņam
sokas ar plāna ievērošanu.
Lieliski, ja vecāki var vienoties ar
bērnu, ka
daļu
naudas ir jauki tērēt mirkļa iegribām, bet daļu - atlikt un krāt kaut kam
vērtīgākam, lielākam, sen kārotam.
Šīm sarunām lieti noderēs mūsu grāmatiņa
bērniem saprotamā valodā „Naudiņš
mācās saprast naudu”. Būs interesanti palasīt visai ģimenei
kopā.
Lai bērnā rastos vēlme (un iemaņas) visu
neiztērēt, bet gan daļu atlikt kādam sen kārotam lielākam pirkumam, būtisks ir
vecāku atbalsts. Iepazīsties ar bērna vēlmju sarakstu, kopīgi izpētiet
interneta veikalos, cik naudas nepieciešams konkrētās lietas iegādei, palīdziet
aprēķināt, kādu naudas summu bērns var un vēlas atlikt uzkrājumā un cik ilgi nauda
jākrāj, lai sasniegtu kāroto. Lai bērnā nostiprinātos krāšanas ieradums,
svarīgi, lai naudu konkrētajam pirkumam
viņš tiešām sakrāj pats no savas kabatas naudas.
Varbūt tev to būs nepatīkami lasīt, bet
mums tas jāpasaka – vislabākā skola bērnam ir vecāku piemērs. Kabatas naudas
pārvaldīšanas kontekstā tas nozīmē, ka visticamāk vecāks iemācīs savam bērnam
to, ko viņš pats reāli dara. Ja vecāki mājās regulāri plāno ģimenes budžetu, pārspriež prioritātes, veido
uzkrājumu un dalās ar rezultātiem, bērns gribot, negribot pārņems šo lielisko
ieradumu, jo uztvers to kā pašsaprotamu.
Jautājumi par naudas lietām, visticamāk,
vēl ir daudz. It īpaši, ja arī paši neesam saņēmuši uz tām atbildes ne skolas
solā, ne savā ģimenē bērnībā… Šajā rakstā apkopojām vis-vis biežāk uzdotos
jautājumus, un ar lielu nepacietību gaidīsim tavus papildjautājumus, jo šī,
šķiet, ir neizsmeļama un ļoti nozīmīga tēma.
Starp citu, mūsu grāmatā “ Naudiņš mācāssaprast naudu” atradīsiet atbildes uz vēl daudziem citiem līdzīgiem
jautājumiem, un lasot to kopā ar savu sākumskolēnu, būsiet pārsteigti, cik
rotaļīgi un viegli iespējams komunicēt par tik nopietnu tēmu kā nauda!
Jolanta un Kristīne